Test MAZDA CX-60 2,5 l e-Skyactiv PHEV Homura 241 kW
- 13. 1.
- Minut čtení: 7
Aktualizováno: 11. 1.

Dostali jsme k testu plug-in hybrid od Mazdy, a to model CX-60 ve výbavě Homura, včetně paketů Komfort, Pohodlí & Sound, Safety a paketu Panoramatické střešní okno. A jaký z ní máme pocit? Dozvíte se v následujících řádcích.
Mazdu v bílé metalíze, na 20" matných černých "balonech" a doplňky v černém matu jsme si vyzvedli v době, kdy Česko začal zasypávat první prosincový sníh. No, co, aspoň si vyzkoušíme i její chování v zimním prostředí, že? Mazda CX-60 byla do doby, než výrobce oznámil příchod na trh CX-80, vrcholem nabídky japonského výrobce. Mezi její konkurenty patří Hyundai Santa Fe, Kia Sorento nebo prémiovky Audi Q5, Mercedes-Benz GLC, BMW X3 či Volvo XC-60. Když se podíváte do ceníku, zjistíte, že v porovnání s uvedenou konkurencí patří k nejlevnějším a i v základní verzi vám nabídne spoustu výbavy, bezpečnostních a asistenčních systémů a opravdu povedený design exteriéru i interiéru.
Mazda šla vždy tak trochu proti proudu. Začala používat ve svých vozidlech Wankelův motor, a když všichni výrobci začali do svých vozidel montovat turbodmychadla, Mazda se vrhla na vývoj a výrobu atmosférických motorů. Vrcholem jejich produkce je tak benzínový motor Skyactive-X, který funguje na principu chodu vznětového agregátu. Japonci se tak jednoduše nedrží zaběhnutých trendů, ale jdou si svou cestou. Žádné downsizingové "motůrky", ale pořádné vysokoobjemové šestiválce, do kterých můžete dle výběru lít jak benzín, tak i naftu. V případě CX-60 však udělala pro Evropskou unii výjimku, aby nebyla označena hned zpočátku za vyvrhela, a představila i ekologickou verzi s plug-in hybridní pohonnou jednotkou pod kapotou. Dle tabulek by měla být tím pádem i šetrnou k životnímu prostředí. Tato verze se skládá z 2,5litrového benzínového čtyřválce, elektromotoru na zadní nápravě a 17,8kWh baterie. Celkový výkon hybridního systému je pěkných 241 kW (327 koní). Dojezd čistě na elektřinu je pak podle výrobce cca 65 kilometrů.
Mazda má pro CX-60 připravené v podstatě čtyři úrovně výbavy - Prome Line, Exclusive Line, Homura a Takumi, což značí, že jsme měli k dispozici druhou nejvyšší výbavu. Interiér vás po usednutí pěkně "obejme", kvalita zpracování a použité materiály lze označit opravdu za prémiové. Řidičský kokpit má prvky ovládání řešen intuitivně, Mazda jako taková nepodléhá trendu "vše digitalizovat", takže všechny důležité funkce a přepínače na nastavování rádia či ventilace zůstaly ve staré dobré tlačítkové podobě. I samotný displej a infotainment se nese v duchu jednoduchosti. Prostě Mazda tak, jak ji známe. I když, trochu nám celý infotainment a jeho ovládání připomínal ovládání BMW X5 z verze F15 (2013-2019), ale možná to tak připadá jen nám. Kabina je prostorná i pro urostlejší osoby, jen se nám zdálo, že přeci jen na zadních sedadlech je trochu míň místa. Pokud jste hračičky a po přízení vozidla si sednete před garáž do auta a nastavujete a přízpůsobujete si jej, Mazda vám jistě udělá radost, CX-60 si můžete krásně "personalizovat", kdy po zadání vašich "rozměrů" vám nastaví ten správný posez a pokud se jí dle návodu ukážete ze všech profilů jak u policejní evidence, následně při nastoupení do auta si vás palubní kamera načte a nastaví vám vše dle vás. Má to své výhody v momentě, kdy váš vůz užívá více osob v rodině, že rozpozná, kdo nastoupil jako řidič. A pokud by vás Mazda přeci jen nepoznala, po nastartování si zvolíte jen svůj profil a ihned zareaguje a vše správně nastaví.
Dalším plusem je mobilní aplikace MAZDA, díky které si můžete řídit případné nabíjení vozidla, ale i třeba to, že ráno budete mít v CX-60 jak v pokojíčku, nebudete mít zamrzlá okna a bude vás čekat i vyhřátá sedačka a volant. A pokud se chystáte na delší trasu, můžete si jí v klidu domova připravit, vše odeslat do navigace Mazdy a vydat se na cestu. Pokud používáte některou z navigačních mobilních aplikací, bez problému se bezdrátově spojíte jak s Apple CarPlay, či Android Auto a telefon uložíte do přihrádky, kde se vám bezdrátově bude dobíjet. Jedinný problém jsme měli s nastavením asistentů, ale jako každý klasický smrtelník jsme odmítli nápovědu a naštěstí má Mazda jedno kouzelné tlačítko vlevo od volantu, kterou část těch otravných asistentů vypnete.
Odkládacích prostor má uvedené vozidlo poměrně dostatek, nabíjení máte prostřednictvím USB-C a kufr má dostatečných 570 litrů, což vám na výlety a dovolené bude stačit.
Jak jsme uvedli na začátku, Cé-Ix šedesátku jsme si vyzvedávali již za zimního počasí, na zimních pneumatikách, tudíž se dala očekávat vyšší spotřeba jak paliva, tak elektrické energie. Přiznáme se, že byť jsme všichni ve firmě přívrženci velkých motorů (od šesti válců výše), tak kombinace velkých atmosférických motorů a elektrického dopingu se nám líbí. Toyota (a samozřejmě Lexus), ale i Ford to již začali dokazovat, že turbo není potřeba, protože v nízkých otáčkách, kde atmosféra ztrácí svou dynamiku, elektřina pomůže okamžitým nástupem. V případě testovaného vozidla od Mazdy jsme však byli trochu, možná víc, rozčarováni. Přišlo nám, že souhra motoru, elektromotoru a osmistupňové převodovky značně pokulhávala, občas jsme měli pocit, jak kdyby v daných momentech auto nevědělo, jaký pohon použít. Dokonce jsme párkrát nabyli dojmu, že po sešlápnutí plynu se chvíli nic nedělo, jak kdyby řídící jednotka stále "přemýšlela", co chce vlastně udělat. Ze zákulisí jsme se dozvěděli, že Mazda o problému ví a pracuje na upgrade SW řídící jednotky.
Dalším překvapením pro nás byla jízda po dálnici, při použití adaptibilního tempomatu, kdy CX-60 na místo, aby použila svého ohromného výkonu, začala zběsile podřazovat, jen aby zrychlila byť jen o 10km/h. Přiznáme se, že v daném momentu je to dosti nepříjemná věc, protože dostanete první kopanec při podřazení, kdy auto mírně zbrzdí a druhý, když brutálně zrychlí. Bohužel se tak stane i při mírném stoupání, kdy si CX-60 najednou rozmyslí, že potřebuje podřadit třeba o dva rychlostní stupně dolů a se řvoucím motorem ve vysokých otáčkách těch 100 metrů zdolá, aby opět zařadila osmý rychlostní stupeň, což se samozřejmě negativně podepisuje na spotřebě. Na druhou stranu, pokud se vyžíváte v jízdě s adaptibilním tempomatem, práce s ním je v Mazdě příjemná. Spolu se čtením značek vám vždy přednastaví na displayi řidiče uvedenou rychlost, kterou jen potvrdíte stisknutím ovladače tempomatu a CX-60 se o vše postará. V případě, že máte nastavenou i větší "sílu" rekuperace, brzdí touto, což se projevuje mile na kapacitě baterie, což se projevuje i při jízdě z kopce, kdy při udržování stále rychlosti vidíte, že neustále rekuperujete. Dalším pozitivem je, že i když si na tempomatu nastavíte ten nejmenší rozestup, Mazda nebrzdí na poslední chvíli za autem, jak to mají i některé prémiové značky, ale opravdu zpomaluje plynule, že vám u toho nevstávají vlasy hrůzou na hlavě a vyděšeně nedupete po brzdě v domnění, že by už mělo auto brzdit a ono furt "letí". A z osobní zkušenosti jen dodáme, že při cestě z Prahy do Beskyd jsme po cestě na D1 neměli potřebu ani jednou šlápnout na plynový, či brzdový pedál, opravdu jsme vše odřídili pouhým potvrzováním přednastavené rychlosti a případným přidáním nad povolenou rychlost v rámci povolené, spíš tolerované, odchylky.
Než se dostaneme k finálnímu "za kolik to teda jezdí", tak ještě něco k jízdním vlastnostem. Řízení CX-6Oky je překvapivě přesné. Brzdy, i díky již výše zmiňované rekuperaci energie jsou přesné a dobře dávkovatelné i přes váhu auta mírně přes dvě tuny. Pokud se naučíte dobře pracovat z uvedenou rekuperací a časem začnete odhadovat z daných rychlostí její nástup a zpomalení, zjistíte, že ve většině případu brzdy nemusíte ani používat. Ale opravdu to chce dost předvídavosti a "čtení" provozu.
Mazda tvrdí o svých vozech, že nejsou jen přepravním prostředkem, ale že má své majitele i pobavit a přinést mu jedinečný pocit z jízdy. Bohužel u CX-60 to trochu nevyšlo s nastavením podvozku. Na nekvalitní vozovce je tato Mazda tvrdá, mírně uskákaná a občas jsme měli pocit, že Mazda nedokáže filtrovat větší nerovnosti. Na kolik to dělaly i velké kola s nízkoprofilovým obutím nedokážeme posoudit, ale víme, že i jiní kolegové si na "tvrdost" u tohoto vozidla stěžovali v jejich redakčních testech. Což je opravdu velká škoda, protože jinak na kvalitních cestách a třeba i "zakroucených" okreskách jsme si opravdu zábavu s CX-60 užili. I přes uvedenou váhu zatáčky vykružuje přesně, bez zbytečného naklánění, žádný pocit nedotáčivosti, naopak na akcelerovaných výjezdech se zadek pěkně vyvážel a mnohdy měl tendenci předbíhat předek. Takže až bude Mazda CX-60 faceliftovat, přimlouvali bychom se k tomu, aby se na podvozek zaměřila. Ne všude jsou bohužel krásné a "zdravé" cesty.
No a teď již konečně ke spotřebě. S Mazdou CX-60 PHEV jsme najeli doposud nějakých 2.500 km. Prvních 14 dní jsme vozidlo využívali čistě v Praze a okolí, kdy dojedová vzdálenost činila cca 60 km. Mazdu jsme přes noc vždy nabíjeli ze zásuvky, vzhledem k počasí ji ráno vždy "nahřívali". Po 14 dnech provozu svítilo u spotřeby 1.0l/100km a spotřeba cca 24 kW/h. Následně jsme CX-60 nabili do plna a vyrazili na trip do Beskyd, kde jsme již nenabíjeli a v podstatě baterii užívali čistě z rekuperace. V té době se teplota pohybovala od -3 po -9, když jsme se vraceli, postupně se směrem k Praze oteplovalo k 10 stupňům. Celková spotřeba po 1.150 km (800 km dálnice, 350km okresky, popojíždění po obcích) se zastavila na 6,7l/100km a 31 kW/h. Samozřejmě neustále vyhřívané sedačky, volant a 21,5 stupně v kabině.
Po návratu z Beskyd jsme již ukazatele nenulovali a po dalších cca 500 km po Praze a okolí se průměr snížil na 2,5l/100km a 26kW/h. Vše na hranici povolených rychlostí + 10% odchylka nad a mimo cca 30km, kdy se testovala akcelerace. Za nás, příjemné!
A co závěrem? Mazda CX-60 PHEV je krásně designované auto, s luxusně zpracovaným interiérem. Se svou délkou 4.745 mm a šířkou 2.134 mm patří již mezi větší SUV, které vám za příjemnou cenu poskytne dosti luxusu, pohodlí (až na ten podvozek) a v případě této hybridní varianty i příjemných nákladů. Nutno dodat, že na Mazdu CX-60 PHEV dostanete i EL značky, takže vám to přinese další úsporu ve formě parkování a třeba i dálniční známky. Ale abychom jen nechválili, proti pořízení stojí dvě negativa, z nichž jedno bude snad v čase odstraněno. A to "spolupráce" pohonných ústrojí a tvrdost tlumičů, což třeba taky časem Mazda vychytá. Ať už tak, či onak, Mazda nás bavila a když si spočítáme všechny pro a proti, v daném segmentu bychom se z 85% rozhodli pro CX-60. Už jen proto, že o "japoncích" se ví, že jsou to velcí držáci.
Již brzy si budete moci prohlídnout na našem Youtube kanálu FlexiDrive Invest Media a sociálních sítích test Mazdy CX-60 PHEV v podání naší mladé a dobrodružné dvojky Barči a Domči a jejich "Rozjeď to"!
Vozidlo k testu zapůjčilo

FlexiDrive Invest a.s. doporučuje a i v tomto vozidle byl použit:
Comments